Щороку актуальність протидії Інтернет-шахрайствам суттєво зростає. Експерти пов’язують збільшення ризиків для користувачів зі швидкими темпами розвитку електронної торгівлі. Продаж товарів відбувається як через Інтернет-платформи з оголошеннями, так і в соціальних мережах. Примітно, що до пастки зловмисників нерідко потрапляють не тільки новачки, але й досвідчені юзери.
Як розпізнати шахраїв та уникнути обману? І що робити, якщо вас ошукали в Інтернеті? Прислухайтеся до порад фахівців!
1. Найбільш поширеною схемою залишається продаж уявних товарів в Інтернеті. Як повідомили у відділ протидії кіберзлочинам в Полтавській області, цей вид шахрайства не залежить від платформи, на якій опублікували оголошення. “Мета шахраїв передбачува-на – отримати від клієнта передплату, а краще повну суму за товар, якого не існує”.
Щоб захистити себе від фіктивного продавця поліція пропонує дотримуватися простих правил:
– купуйте та сплачуйте за товар лише на надійних сайтах (з якими раніше мали справу ви або ваші близькі та друзі);
– якщо купуєте на платформі оголошень, обговорюйте деталі угоди тільки в чаті цієї ж платформи. Переходити в інші месенджери небезпечно!
– завжди перевіряйте назву сайту! Один неправильний символ на панелі адреси може означати, що ви потрапили на фішинговий сайт.
– краще обирати післяплату – коли у вас буде можливість перевірити товар. Це можна зробити або у відділенні поштового сервісу, або під час кур’єрського доставлення;
– для онлайн-шопінгу краще оформити віртуальну картку. Для безпеки поповнювати її краще на суму, що є необхідною для плати за покупку.
– і ще один важливий момент – не пові-домляйте нікому та ніколи номер і термін дії платіжної карти, CVV- та PIN-код.
2. Експерти стверджують, що від Інтернет-обману не застраховані не тільки покупці, але й власне продавці товарів. Одна з найпоширеніших схем на майданчиках оголошень – це “купівля від імені юридичної особи”.
У кіберполіції пояснили, що зловмисник (який видає себе за покупця), може запевнити продавця під час листування, що вже встиг оплатити покупку. Потім шахрай телефонує від імені працівника банку і повідомляє, що платіж надійшов від юридичної особи. Продавця ставлять перед фактом, що картку заблоковано, оскільки такі фінансові операції не передбачені регламентом банку. Для розблокування пропонують назвати усі реквізити карти.
Фахівці вважають, що захиститися від цього виду шахрайства допоможуть два основних правила безпеки:
– перший – у жодному разі не повідомляти даних банківської картки, а також коди з SMS від мобільного оператора або банку, які надсилаються клієнту для підтвердження платежів;
– другий – якщо виникли сумніви, що з вами говорить справжній працівник банку, варто звернутися до фінансової установи. Для цього потрібно набрати номер гарячої лінії, що вказаний на зворотному боці картки.
3. Кіберполіція Полтавської області звертає увагу на одну з поширених схем обману в Інтернеті під назвою “псевдопокупці”. Під приводом замовлення товару аферисти пропонують продавцю укласти “безпечну угоду”.
За сценарієм, так званий “псевдопокупець” спонукає продавця перейти у месенджер для обговорення деталей покупки. Аферист переконує оформити замовлення, використовуючи доставлення від платформи оголошень, та надсилає посилання на нібито сформований бланк.
Однак, за посиланням, як правило, замасковано фішинговий ресурс, схожий на популярний сайт майданчика оголошень. А мета фішинга, як пояснили правоохоронці, – отримати особисті дані жертви та доступ до її платіжних карт.
Кіберполіція радить продавцям бути уважними при укладенні Інтернет-угод:
– обговорювати деталі угоди лише в чаті платформи оголошень. Переходити в інші месенджери небезпечно!
– у жодному разі не переходити за підозрілими гіперпосиланнями;
– уважно перевіряти URL-адресу необхідного сайту. Пам’ятайте, що навіть один зайвий символ може означати, що перед вами фішинговий сайт;
– тримати у таємниці реквізити карти, паролі та інші дані, що надсилаються клієнту банку для підтвердження транзакції.
Якщо вас ошукали в Інтернеті, Кіберполіцейські закликають не зволікати, а повідомляти про шахрайство до поліції. Це можна зробити телефоном (набравши номер 102), особисто звернутися до підрозділу поліції за місцем проживання або заповнити форму зворотного зв’язку на сайті кіберполіції: https://ticket.cyberpolice.gov.ua
Поліція Полтавської області.